KOTOR

Postanowiłyśmy podążać za słońcem i zimnego Zabljaka wyruszylyśmy do Kotoru, z przesiadką w Niksic. Na miejsce dotarłyśmy wczesnym wieczorem w przepięknej deszczowej aurze. Wszystkie wąziutkie uliczki i place tonęły w wodzie a my w strugach deszczu brnęłyśmy do najlepszego hostelu czyli do Old Town Hostel, który położony jest w samym centrum urokliwego miasteczka. Obsługa hostelu bardzo miła i pomocna. Chętnie zorganizują Wam cały wyjazd, plan zwiedzania, podpowiedzą gdzie smacznie i tanio zjeść.

Kotor położony nad zatoką Kotorską w płd- Zach. Części Czarnogóry miał bardzo dynamiczny rozwój historyczny i kulturowy. W epoce starożytnej znajdował się pod panowaniem greckim i rzymskim, w epoce średniowiecznej cesarstwa bizantyjskiego a w okresie nowożytnym przez długi czas znajdował się pod panowaniem Wenecjan. Dlatego spacerując wąskimi uliczkami Kotoru łatwo można odnaleźć porównanie do malowniczej Wenecji. W 1979 r stare miasto w Kotorze zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Katedra Św. Trifona zabytek architektury romańskiej
Kotor, Czarnogóra

Uliczki, kościółki i zatoka spowite mgłą mają wiele malowniczego uroku. Postanowiłyśmy spędzić w tym pięknym miasteczku 2 dni żeby zobaczyć Kotor również w słonecznej odsłonie. Warto było zostać ten 1 dzień dłużej i wdrapać się na wzgórze gdzie znajduje się twierdza św. Jana i roztacza się niesamowita panorama na miasto i zatokę kotorską. Wejście  zwłaszcza w upalny dzień  jest wyczerpujące ale widoki rekompensują wszystkie trudy.

Widok na miasto i zatokę spod twierdzy św. Jana

Tego dnia, obsługa Naszego hostelu chyba intuicyjnie wyczuła Nasze zmęczenie po długim spacerze i po kolacji postanowiła poczęstować Nas lokalnym trunkiem. Loza- jej smak poznałyśmy w Podgoricy. Niestety nie powaliła Nas na kolana. Gospodarze hostelu przekonywali jednak i namawiali ”To nie jest zwykła loza, to lepsza loza”. Długo nie musieli namawiać. Faktycznie trunek okazał się zacny, polewany z 5 litrowej plastikowej butelki smakował wyśmienicie. I tak od słowa do słowa od kieliszka do kieliszka i wkrótce załoga hostelu zgromadziła wszystkich gości, celem integracji, przy jednym stole. A wśród nich znajdowała się przesympatyczna ekipa chłopaków ze Słowacji i kolega z Polski.

Wszystkich gości rozpierała energia postanowiliśmy więc poszukać miejsca gdzie możemy potańczyć. Klubu tanecznego w Kotorze żadnego nie uświadczysz, klubu w Naszym zrozumieniu gdzie systematycznie np. co tydzień organizowane są imprezy taneczne. Z braku innych możliwości tańczymy na podwórku przed barem , którego obsługa zaprzyjaźniona jest z Naszym hostelem. Bawili się  tylko turyści czujnie obserwowani przez miejscowych. Czarnogórzanie ogólnie nie tańczą, nie mają takiej kultury i potrzeby wyrażania się przez taniec. W drodze powrotnej do hostelu odwiedziliśmy jeszcze bar skąd dobiegała muzyka grana na żywo. W związku z tym, że w sali był parkiet poczuliśmy się zaproszeni do zabawy. Jakże błędne i polskie było to myślenie. Kiedy kręciliśmy piruety na parkiecie nagle zrobiło się jakieś zamieszanie i nim się spostrzegliśmy ochrona wyrzuciła Nas z lokalu. Dlaczego? Właściciel lokalu poinformował Nas, że on sam bywał w wielkim świecie, mieszkał przez kilka lat w Londynie ale jesteśmy w Czarnogórze. On otworzył lokal dla ludzi, którzy w spokoju kontemplują muzykę, tu się nie tańczy, tu się słucha. A my turyści przynosimy do nich swoje zwyczaje. Podyskutowaliśmy sobie trochę. Ostatecznie właściciel lokalu powiedział, że zaprasza Nas dziewczyny do środka ale bez chłopaków gdyż obawia się, że mogą narozrabiać.

Jak się można domyśleć nie skorzystałyśmy z zaproszenia. Sytuacja trochę Nas zaskoczyła ale jak widać co kraj to obyczaj.

Podsumowując w Kotorze nie  potańczycie, ale jest to przepiękne, niezwykle urokliwe miasto, które koniecznie trzeba zobaczyć. Widoki na zatokę kotorską w pogodny dzień są zachwycające.

PRZYDATNE INFORMACJE:

1. Old Town Hostel- w samym centrum starówki. http://Stari Grad 284, Kotor Municipality 85339, Czarnogóra