Shkodër i święto piwa

Do Szkodry dojechałyśmy późnym popołudniem. Zatrzymałyśmy się w Mi casa es Tu casa. Hostel prowadzi matka z córką. W domostwie są jeszcze 2 psy i uroczy rudzielec kot. Na parterze i piętrze budynku rozlokowane oddzielne małe łazienki z kabiną prysznicową i WC. Super  sprawa, każdy może mieć dla siebie chwilę relaksu. Nie musi stać w kolejce albo czuć co się dzieje w WC obok. Śniadanie na dziedzińcu przy okrągłym stole – dzięki czemu mieszkańcy hostelu są wręcz zmuszeniu, żeby nawiązać ze sobą przyjemną konwersację podczas posiłku. Gdzieś tam pomiędzy gośćmi krząta się Pani Alma, która jest jak dobra matka Nas wszystkich. Ani, jej córka pomoże każdemu – powie gdzie można coś zjeść dobrze i tanio, kupić, co warto obejrzeć, gdzie pójść na spacer, narysuje mapkę. Dwie cudowne kobiety.

Mi casa es Tu casa, Shkodër

Zaraz po rozpakowaniu rzeczy i odświeżeniu się udałyśmy się na obiad. Lokal Rozafa Sea Food przy Rruga Marin Bicikemi, Shkodër 4001 jest naszym odkryciem kulinarnym, właściwie nie Naszym, ale Ani.  https://www.facebook.com/rozafaseafoodshkoder/

Rozafa Sea Food , Rruga Marin Bicikemi, Shkodër 4001

Wybierasz sobie świeżą rybkę, która będzie dla Ciebie przygotowana. Ja wybrałam całkiem sporą, ale taka rybka to jak dla byka ciastko. Przecież po zgrilowaniu skurczyła się o połowę 😀 Zamówiłam więc zupę rybną. Podano mi ją z połówką cytryny. Wiedziałam już, nauczona doświadczeniem z Tirany, że cytrynka nie jest dla ozdoby, tylko do skropienia zupki.  Gęsta, robiona na wywarze rybnym z kawałkami ryb, żółciutka, cudownie pachnąca świeżością, skropiona cytryną zachwyciła mnie. Fantastycznie rozgrzewa, genialnie smakuje. Nigdy w życiu nie jadłam lepszej. Ryba grillowana z surówką ze świeżych warzyw była przepyszna. Rozafa See Food według wielu podróżników i opinii na Tripadvisor jest najlepszym lokalem serwującym ryby i owoce morza w Albanii i być może w Europie. To miejsce trzeba odwiedzić. Nawet jeśli jesteście na wakacjach w sąsiedniej Czarnogórze, w Podgoricy warto na chwilę wpaść do Szkodry żeby skosztować pyszności.

ŚWIĘTO PIWA

Festa e Miqësisë, Shkodër, 05.09.2016 r

Wieczorem udałyśmy się na Festa e Miqësisë – czyli na święto piwa. Wioska piwna zlokalizowane była na Rruga 13 Dhjetori. Dodatkowo tego dnia odbywał się mecz Albania – Macedonia. Piwo marki Elbar całkiem przyjemne. Impreza podczas oglądania meczu jeszcze lepsza. Albańczycy bardzo energicznie i żywiołowo dopingowali swoją drużynę. I wszystko byłoby pięknie gdyby nie wichura, która przepędziła ludzi z placu a graczy z boiska. Wielu amatorów piwa schroniło się  przed oberwaniem chmury pod daszkami lub gzymsami okolicznych budynków.

Deszcz leje, zimno, tłum kłębi się na schodach budynku, my wraz z tym tłumem, obce, zmarznięte i przemoczone. Nagle tłum rusza, my za nim. A gdzie idziemy? Do wnętrza budynku, na którego schodach stałyśmy. Pan ochroniarz wpuszcza wesoły tłum kibiców wyposażonych w dobry humor, głośmy śpiew, flagi oraz napoje wysokoprocentowe i papierowy. Nie byłoby może to aż tak dziwne, gdyby nie fakt, że budynek jak się okazało jest budynkiem administracji urzędowej.

Byłam pełna podziwu dla Pana ochroniarza, który wpuścił do środka kilkadziesiąt rozbawionych osób. Impreza trwała w najlepsze „Hera, koka, hasz, LSD”, tańce, hulańce, swawole.  I o dziwo nikt nic nie zniszczył, nie zdemolował, nie urwał i nie wysadził w powietrze. Można? Można. Nawet nie nabrudzili za bardzo. Albańska gościnność i dobroć jednak nie zna granic.

PRZYDATNE INFORMACJE:

1. Trasa Tirana – Shkoder. Wyjazd furgonem z lokalnego placu autobusowego ok.15:00 podróż za 400 leke
  2. Mi casa es tu casa, Bulevardi Skënderbeu 26, Shkodër 4001, Albania, http://www.micasaestucasa.it/
  3. Rozafa Sea Food, Rruga Marin Bicikemi, Shkodër 4001 https://www.facebook.com/rozafaseafoodshkoder/
  • danie dla 2 osób: ryba grilowana z fytkami, zupa, sałatka, lampka wina- 2 720 L. ok.85zł